الطريق الى الهدايه
السلام عليكم عزيزى الزائر

يشرفنا تسجيلك معنا فى المنتدى

نرجو لك المتعه والافاده
الطريق الى الهدايه
السلام عليكم عزيزى الزائر

يشرفنا تسجيلك معنا فى المنتدى

نرجو لك المتعه والافاده
الطريق الى الهدايه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الطريق الى الهدايه

الطريق الى الهدايه

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
لا إله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيى ويميت وهو حى لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير
اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد

سؤال ارجو الرد

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
حسبي ربي
داعيه جديد
داعيه جديد
حسبي ربي

انثى

سؤال ارجو الرد Empty
مُساهمةموضوع: سؤال ارجو الرد   سؤال ارجو الرد Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 22, 2010 10:08 am

السلام عليكم

كنت عاوزة أسأل عن حاجة لو سمحتو ياريت حد يجاوبنى

انا والدى صرف كل مايملك على أخويا ودلوقتى لا نملك أى جنيه فى البنك ووالدى مابيعرفش يحوش كل المرتب بيصرفو على حاجات مش مهمه وكل مانقوله يحاول يعين فلوس يقول ان شاء الله ربنا هيفرجها

مش عارفة لما حد يتقدملى هنعمل ايه ؟؟ والدى حاطط فى باله انه هياخد قرض من البنك لأنه مش معاه

وأنا مش عارفة اعمل ايه هلى كدة حلال ولا حرام ؟ خايفة ابتدى حياتى بفلوس حرام . ولا المفروض انى ارفض موضوع الجواز عشان مفيش تصرف تانى قدام بابا غير انه يقترض

افيدونى لو سمحتم
محمد عيسي
مشرف عام
مشرف عام
محمد عيسي

ذكر

سؤال ارجو الرد Empty
مُساهمةموضوع: رد: سؤال ارجو الرد   سؤال ارجو الرد Icon_minitimeالأحد يناير 23, 2011 7:35 pm

حسبي ربي كتب:
السلام عليكم

كنت عاوزة أسأل عن حاجة لو سمحتو ياريت حد يجاوبنى

انا والدى صرف كل مايملك على أخويا ودلوقتى لا نملك أى جنيه فى البنك ووالدى مابيعرفش يحوش كل المرتب بيصرفو على حاجات مش مهمه وكل مانقوله يحاول يعين فلوس يقول ان شاء الله ربنا هيفرجها

مش عارفة لما حد يتقدملى هنعمل ايه ؟؟ والدى حاطط فى باله انه هياخد قرض من البنك لأنه مش معاه

وأنا مش عارفة اعمل ايه هلى كدة حلال ولا حرام ؟ خايفة ابتدى حياتى بفلوس حرام . ولا المفروض انى ارفض موضوع الجواز عشان مفيش تصرف تانى قدام بابا غير انه يقترض

افيدونى لو سمحتم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بارك الله في حضرتك أختنا الكريمة وزادك الله تعالي حرصا وسدد الله تعالي خطاكي ورزقك الله تعالي الزوج الصالح
أما بالنسبة لموقفك فالمسئول هو والدك ربنا يبارك في عمره وبالتأكيد القرض حرام هذا لا محاله وتستطيع أن تقنعيه بفكرة الجمعية وانه ممكن يحاول ولو 100 جنيه في الشهر وهكذا تكون البداية

2- الزواج نفسه مسئولية والدك واذا حدث فلن يكون الامر بالنسبة لكي بان بداية حياتك بالحرام ولكن الوزر سيتحمله هو ولعله يكون معه حجة اما الله تعالي ويستطيع ان يذكرها لله تعالي

3- اما موضوع أنك ترفضي علشان التجهيز أقول لكي يا أختي الكريمة بأن الله تعالي هو المتكفل بستر فتيات المسلمين فعندما يرزقك الله تعالي بالزوج الصالح سوف يرزقك المال معه لا تقلقي بهذا الامر
4- نصيحة أخيرة حتي تكوني مطمئنة اذا توفر لحضرتك بعد نهاية دراستك عمل مناسب طيب مبارك فالتحقي به وحولي أنك توفري منه قدر المستطاع فسيكون هذا في صالحك فعندما تكوني بين يدي الرحمن فستقولي له وهو اعلم بخلقه بان هذا هو مجهودك الذي استطعي فعله اما اذا لم تستطيعي العمل فلا يكلف الله تعالي نفسا الا وسعها

وبارك الله في حضرتك
غالية بالإسلام
الادارة
الادارة
غالية بالإسلام

انثى

سؤال ارجو الرد Empty
مُساهمةموضوع: رد: سؤال ارجو الرد   سؤال ارجو الرد Icon_minitimeالإثنين يناير 24, 2011 10:33 am

جزاكم الله خير الجزاء أ / محمد على الاجابة

وأسأل الله ان يفرج كربك حبيبتى " حسبي ربي "ويرزقك من حيث لا تحتسبي

دمتى فى حفظ الله ورعايته

سؤال ارجو الرد
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ارجو من كل مصري وعربي الدخول هنا